Kedilerde obsesif kompulsif bozukluk (OKB)

Kedilerde obsesif kompulsif bozukluk (OKB) ait tanıtım resmi

Kedilerde obsesif kompulsif bozukluk (OKB)

Bu, bir kedinin görünüşte amaçsız olan tekrarlayan, abartılı davranışlarda bulunacağı bir davranış bozukluğudur. Örneğin, kürkün ovulduğu ölçüde tımar etmek; kompulsif pacing; tekrarlayan seslendirme; ve kumaş üzerinde yemek, emme veya çiğneme. Uzun bir süre devam ederse, bu davranışı ilk etapta başlatan bir durum veya çevresel tetikleyici gerektirmeyen sabit bir davranış haline gelebilir. Beyindeki ağrı giderici kimyasalların salınması nedeniyle davranışlar kendilerini güçlendirebilir. Davranış, kedi ihtiyaçları ile çelişen koşullarla karşı karşıya kaldığında başa çıkmak için bir mekanizma haline gelebilir ve sahipler, zorlayıcı davrandığında kediye dikkat veya yiyecek vererek davranışları istemeden güçlendirebilir.

Yaş ve cinsiyet, kompulsif davranışta faktörler gibi görünmüyor. Bazı ırklar veya aile soyları davranışsal zorlamalara yatkın olabilir, Siyam ve diğer Asya ırkları genellikle tekrarlayan miyavlama ve doku çiğneme davranışı sergiledikleri için aşırı temsil edilir.

Belirtileri ve Türleri

• Tekrarlayan seslendirme (miyavlama)
  • Aşırı bakım: çevresel değişiklikleri takip edebilir
  • Kompulsif pacing: aralıklı olarak başlayabilir ve frekansta artabilir
  • Emme: bir kişiye veya nesneye yönlendirilebilir, genellikle kendiliğinden başlar
  • Kumaş çiğneme: bazı kediler belirli bir tür veya doku için tercih gösterir ve bazı kediler kumaşı bile yutar

Nedenler

• Sahibinin tepkisi kompulsif davranışta rol oynar
  • Davranış, beslenme veya dikkat ile olduğu gibi, sahibi tarafından bir şekilde güçlendirilirse, hızla artabilir
  • Ortamdaki değişikliklere bağlı stres
  • Hapsetme stresi nedeniyle kapalı kedilerde daha sık görülür
  • Akli dengesizlik

Teşhis

Veterineriniz, semptomların arka plan geçmişini ve bu durumu tetikleyebilecek Olası olayları dikkate alarak evcil hayvanınız üzerinde kapsamlı bir fizik muayene yapacaktır. Sağladığınız tarih, kedinizin davranışsal sorunlarının altında yatan şey hakkında veterinerinize ipuçları verebilir. Davranış için fiziksel ve zihinsel nedenleri onaylama veya dışlama sürecine başlamak için kimyasal bir kan profili, tam bir kan sayımı ve idrar tahlili de dahil olmak üzere tam bir kan profili yapılacaktır. Altta yatan bir hastalık olabilir veya hapsetme, çatışma, stres, endişe veya hayal kırıklığına yanıt olarak olabilir. Doktorunuz davranışların nörolojik nedenlerinden şüphelenirse, beyin ve omuriliği incelemek için bilgisayarlı bir Eksenel Tomografi (CAT) taraması veya Manyetik Rezonans görüntüsü (MRI) kullanılabilir.

Aşırı bakım davranışı varsa, veterineriniz parazitler veya diğer saptanabilir cilt bozuklukları olup olmadığını belirlemek için laboratuvar muayenesi için cilt kazıntıları ve muhtemelen bir cilt biyopsisi (doku örneği) alacaktır. Gıda ile ilgili görünen cilt reaksiyonları, ilişkiyi doğrulamak için diyet değişikliği gerektirecektir.

Doktorunuz, kesin bir tanı konulmadan önce psikomotor nöbetler gibi herhangi bir tıbbi nedeni dışlamakla en çok ilgilenecektir. Aşağıda doktorunuzun dikkate alacağı bazı şeyler bulunmaktadır:

• Kaşıntılı:
    • Dış parazitler
    • Fungal dermatit
    • Bakteriyel dermatit
    • Alerjik dermatit (gıda alerjileri dahil)
    • Cilt kanseri
    • Deri döküntüsü
  • Ağrı:
    • Sinir sistemi bozuklukları
    • Bir vertebral diskin (omurga) rüptürü ve bir sinirin ilişkili iltihabı
    • Dokunma veya diğer uyaranlara karşı akut duyarlılık
  • Kompulsif pacing:
    • Normal cinsel davranış
    • Hapsi gelen bariyer hayal kırıklığı
    • Sinir sistemi bozuklukları
    • Kronik ağrı
    • Tümör veya travmadan kaynaklanan beyin lezyonları
    • Nöbet sonrası
    • Metabolik ve hormonal bozukluklar
    • Vitamin eksikliği
    • Karaciğer hastalığı
    • Hipertiroidizm
    • Kurşun zehirlenmesi
    • Böbrek yetmezliği
    • Tiamin eksikliği
  • Tekrarlayan seslendirme:

Tedavi

Çevresel stresi azaltın. Kedinizin programını düzenleyin ve beslenme, oyun, egzersiz ve sosyal zaman gibi ev etkinliklerinin öngörülebilirliğini artırın. Öngörülemeyen olayları mümkün olduğunca ortadan kaldırın. Hapsetme iyi bir yaklaşım değildir. Aşırı bakım için, topikal caydırıcı ajanlar genellikle etkili değildir. Kompulsif pacing için: davranış başladığında kedinizin dışarı çıkmasına izin vermeyin, çünkü davranışı güçlendirebilir. Davranış başlamadan önce kedinizi serbest bırakmaya çalışın. Tekrarlayan miyavlama için: bozulmamış bir dişi doğurmak veya kısırlaştırmak; bozulmamış bir erkeği kısırlaştırmak. Kumaşları çiğnemek ve emmek için: ilgilendiğiniz kumaşları kedinizin erişemeyeceği bir yerde tutun ve diyet kaba yemini artırın.

Veterineriniz bazı davranış değişikliği ilaçları reçete edebilir ve bunları nasıl kullanacağınız konusunda size talimat verecektir. Yanlışlıkla aşırı doz yaygın bir olay olduğundan, talimatları dikkatli bir şekilde takip etmek önemlidir.

Yaşam ve Yönetim

Kabul edilemez davranışı olabildiğince görmezden gelmeye çalışın ve yanıt vererek ödüllendirmeyin. Kediniz harekete geçtiğinde ayrıntılara dikkat edin: zaman, yer ve sosyal durum, böylece oyun veya beslenme gibi alternatif bir davranış o zaman için planlanabilir. Davranışla ilişkili ceza, kedinizin ortamının öngörülemezliğini arttırır ve korku ve saldırgan davranışı artırabilir. Ayrıca kedinizle olan bağınızı da bozabilir.

Takip muayeneleri için kedinizi veterinere geri götürmeniz gerekecektir. Kediniz tedavi planına cevap vermezse, planın ayarlanması gerekebilir. Kediniz ilaçlanıyorsa ve ilerleme kaydedilmiyorsa, başka bir ilaca geçme konusunda veterinerinizle konuşmanız gerekir.

Ayrıca iyileştirme konusunda gerçekçi olmanız gerekir. Uzun süredir devam eden bir sorunun derhal kontrol edilmesi olası değildir. Tedaviye başlamadan önce, ilerlemeyi gerçekçi bir şekilde ölçebilmeniz için her hafta meydana gelen davranışların sıklığının bir kaydını tutun.

Kedilerde obsesif kompulsif bozukluk (OKB)

isimli bilgilendirme sayfası 26 Aralık 2020, 12:10 tarihinde oluşturulmuştur.